Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/objectivity.dk/public_html/wp-content/themes/Divi/includes/builder/functions.php on line 6230
10 tip til at skrive et fantastisk White Paper - der gør dig til en stjerne - Objectivity - Din uvildige IT rådgiver

Introduktion

At skrive et godt white paper er ikke let. I dag er der utrolig meget fokus på content marketing og social medier. Gode white papers er en troværdig måde at støtte din øvrige markedsføring af dit brand.

Definition: Et white paper er et informationsdokument, der belyser et afgrænset emne inden for dit forretningsområde.

Hvorfor er det svært at skrive gode white papers?

Et godt white paper kan få dig til at skille dig ud fra mængden af virksomheder, der laver det samme, som du gør. Og bevise, at du er en autoritet på dit felt. At skrive et godt white paper er dog mere en kunst end en videnskab.

10 retningslinier der vil hjælpe dig med at skrive gode white papers

Her er der 10 retningslinjer, du skal følge for, at dit white paper kan give din læser værdi. Når du har læst denne liste, så ved du, hvad du skal gøre for at skrive et spændende white paper om dit ekspertfelt.

  1. Vælg et et emne, som folk er interesseret i. Det virker indlysende, men at finde det rigtige emne, vil altid være din første og største udfordring. Først skal du finde ud af, hvem dit publikum er? Hvem er det, du prøver at nå? (Optimalt er det de beslutningstagere, som køber netop det produkt, du er i stand til at levere.)
  2. Find dit ”problem”. Derefter skal du vælge et problem, som disse beslutningstagere er udfordret af. Du kan også også vælge at fokusere på en løsning, det vil sige en case fra en virksomheder, der har været udfordret med det problem, din læser har – vel at mærke en god løsning på problemet.
  3. Vær beskrivende og professionel. At skrive et white paper er ikke det samme som at skrive en blog. Du skal skrive i en forretningsmæssig stil og have fokus på at beskrive både problemet og løsningen. Du vil sandsynligvis ende op med at have skrevet mellem 5 og 10 sider. Så har du gjort dine pointer helt klart for læseren. En blog derimod kan være mere personlig og polemisk – og den kan være både meget kortere og længere.
  4. Lav et god intro. Det er vigtigt, at du starter med en intro, der er både interessant og fængslende. Først skal du skabe interesse, og så skal du fortæl læseren, hvad han eller hun vil få ud af at læse resten af dit white paper. Lav fx en oversigt over indholdet og skab gode overskrifter.
  5. Fremhæv den værdi, du vil formidle. Dit white paper er ikke en reklametavle for din virksomhed – det er en mulighed for at skabe et billede af, at dette er et område, hvor du har stor ekspertise og speciel indsigt, der vil kunne hjælpe din læser. Du skal have fokus på at dele og hjælpe. Bare rolig, det er underforstået, at du håber, at læseren vil købe dine løsninger af dig senere. Dog skal du først give dem noget af værdi, og det kan du gøre ved at fylde dit white paper med nyttige tip og oplysninger.
  6. Skriv et godt udkast – før du går i gang. Lav først en klar oversigt over indholdet i punktform, og udfyld så punkterne. Sørg for, at indholdet i dit white paper er på linje med dine mål. Fang læserens opmærksomhed, levér værdi og led dem hen til et sted, hvor de kan handle – fx at tage en beslutning om at tale mere med dig om deres problem.
  7. Skriv først, og rediger så indholdet, til det er lige i skabet. Et godt råd er, at når du har lavet din oversigt, skal du straks skrive dit indhold, mens det stadig er friske i din bevidsthed.
  8. Gå bare i gang med at skrive. Og vær ikke bange for at vente med at redigere, til du har afsluttet udkastet. Du kan altid komme tilbage og få alt til at flyde godt bagefter. Ingen kan skrive et white paper perfekt i første gennemskrivning.
  9. Korrekturlæsning. Vær tålmodig. Læs dit udkast igennem – mange gange. Spørg dig selv, hvad du kan gøre for, at dine løsninger kommer bedre igennem. Spørg andre om deres feedback. Måske fanger de fejl, du har overset. Jeg læser tit mine tekster højt for at sikre, at ordene “flyder”.
  10. Afslut med, hvordan du kan hjælpe læseren. Hvis du sælger et produkt eller en tjeneste, der kan hjælper læseren med sit problem, så sørg for at nævne det i slutningen. Som sagt skal dit white paper ikke være et salgsdokument, men en gave til læseren. Det er i orden at indarbejde din løsning som en naturlig del af dit white paper.

Få mere hjælpe

Kunsten der gør et white paper godt ligger i, at dit white paper er opbygget logiskt og at indholdet er gennemtænkt, så du skaber en naturlig og ægte interesse for dine løsninger på læserens problem.

For at lære mere om, hvordan man skaber fantastisk content marketing indhold. Send mig en besked, hvis du vil se gode eksempler på white papers – eller ring 6122 3333.

Billede af Arūnas Naujokas på Unsplash